Saturday, January 30, 2010

KISAH 6: KEINGINAN.... VS TAK DAPAT


A seorang isteri berkerjaya. Hidupnya penuh dengan merancang dan mengatur. Sejak berkahwin apa yang dirancang selalunya tak menjadi. Ini adalah kerana sikap suaminya yang tiada membuat perancang dan berkonsepkan "hari ini untuk hari ini'...'jangan jauh fikir'. ... 'kena penuhi keinginan diri sendiri dulu....jangan fikirkan sangat hal anak-anak atau masa depan'.Prinsip diri suami yang berbeza memberi tekanan kepada A. Walaubagaimanapun A cuba mengambil jalan tengah dan sedikitsebanyak mengubah prinsip diri kepada lebih fleksibel. Setelah sekian lama berkahwin dan mempunyai anak-anak, suami tetap dengan sikap ambil mudah, tidak ambil berat hal anak-anak (yuran sekolah anak2, buku pelajaran, tuisyen, aktiviti anak2) mahupun keperluan rumah....Yang pastinya kalau ada duit, dia akan penuhi keinginannya terlebih dahulu....barulah hal keluarga.

Kalau si suami inginkan sesuatu.... suami akan mendesak A sehinggalah A setuju. Walaupun kadang-kadang A terpaksa mengeluarkan perbelanjaan sendiri untuk memenuhi keinginan suaminya....Kadang-kadang keputusan yang dibuat mendatangkan lebih banyak keburukan dari kebaikan....sehinggakan A dan anak-anak terpaksa mengorbankan keinginan mereka demi memenuhi keinginan suaminya itu.............. Tapi A tetap redha dan cuba memahamkan anak-anak walaupun A sendiri tidak selesa. Suami A adalah seorang yang ego dan tidak pernah minta maaf diatas kehidupan keluarga yang semakin susah akibat tindakannya....Yang pasti dia tetap menunjukkan kehebatannya pada rakan-rakannya pada hal hakikatnya isteri yang menanggung keperitannya.........

Soalan A : Apakah yang sepatutnya saya lakukan untuk mengubah suami ini?

Jawapan: Dalam hidup ini kita banyak merancang tapi yang menentukannya AllahSWT.

Allah SWT menguji seseorang itu mengikut kemampuan seseorang itu.Apakah kekuatan A untuk mengubah suami? Kalau A ada alternatif dan ada kekuatan maka laksanakanlah.... Itupun kalau A berani menghadapi risiko yang bakal ditempuhi / respond yang lebih buruk dari suami...sebagaimana A katakan suami A yang ego ....perlu ada cara untuk dia berasa simpati pada A....Suatu lagi anugerah yang diberi Allah SWT kepada kita adalah membuat pilihan. Kita mempunyai kuasa untuk memilih iaitu memilih fokuskan isu ini sebagai satu masalah atau ignore sahaja isu ini....sebab kalau difikirkan pun tiada penyelesaiannya.... suami yang bertanggungjawab dan yang beriman adalah suami yang memenuhi keperluan isteri dan anak-anak terlebih dahulu bukannya kepuasan diri sendiri yang tidak habis-habis.............tetapi jika suami itu pilih sebegitu itu adalah pilihannya dan .........ada balasannya.............. bagi isteri dan anak-anak yang lemah perlulah teruskan berdoa agar diberi kekuatan dan petunjuk untu membuat pilihan langkah dan tindakan yang diredhai agar selamat didunia dan diakhirat. Mungkin keinginan kita tak dapat didunia ini tetapi ada di akhirat kelak....Amin.

No comments:

Post a Comment