Tuesday, July 6, 2010

Pendidikan Seks VS Pendekatan


Perkongsian isu seks dan remaja. Maklumat yang diperolehi:

Kenapa BF penting bagi awak?
1.Saya bosan...bf mengisi masa bosan saya.
2. Saya rasa dihargai..bf dengar dan layan apa masalah dan cerita saya.
3. saya rasa seronok tengok orang lain couple...saya pun teringin nak mencuba...sebab nampak seronok je.
4. Semua orang ada couple..jadi sayapun couple le..

Kerana:
1. Di rumah mak saya tak kisah tentang saya...asyik2 cerita hal abang dan kakak..mak anggap saya kecik lagi dan saya tak ada masalah...
2. mak asyik sibuk melayan adik2....saya ni anak sulung...mak cakap dengan saya bila suruh buat kerja rumah dan ajak makan...tu je.....bukan nak tanya masalah saya...
3. mak ayah saya ok ...tapi saya rasa bosan kat rumah jadi ada bf baru seronok boleh hilang bosan.

Pengetahuan:
1. saya tak tahu pulak bf ni salah...sebab ramai orang buat.
2. saya tak sangka pulak ayat2 cinta tu boleh merangsang kita ke arah seks...tapi saya terasa juga (sambil memegang alat sulitnya)....ee...
3. saya berpegang tangan ...tp saya rasa itu tak salah.
4. saya biarkan saja dia nak cium saya....kami bukan buat apa2 pun.
5. Dia dah cerita hal saya pada keluarga dia sayang dan nak bersama saya sampai bila2...itu yang saya percayakan dia tu...
6. saya dah ada bf sejak sekolah rendah lagi.....dan sekarang bf saya yang ke 11, saya rasa tak boleh hidup kalau tak ada bf....walaupun ustazah dan cikgu dah terangkan pada saya...saya rasakan saya perlukan bf jugak.....

INILAH KENYATAAN KLIEN SEMASA SESI DIJALANKAN. SUATU CABARAN KEPADA KAUNSELOR UNTUK MENCARI PENDEKATAN YANG SESUAI AGAR KLIEN MENDAPAT CELIK AKAL UNTUK BERUBAH....AMIN

No comments:

Post a Comment