Thursday, February 25, 2010

KISAH 13: Pilih kasih


Dua orang pelajar tingkatan 5 pagi-pagi lagi dah mengejarku. Cikgu....saya nak jumpa cikgu hari ini...cikgi free ke? tanya pelajar perempuan itu. Aku maklumkan padanya...InsyaAllah lepas rehat ye..


Semasa waktu rehat, pelajar tadi bersama seorang rakan telah berada di bilik kaunseling. selepas memberi surat kebenaran keluar kelas kepada guru yang berada di dalam kelasnya,,,sesi kaunselingpun bermula.


Klien memulakan perkongsian dengan wajah yang murung....sambil berkata, saya ni banyak masalah le cikgu.... tak tahu macam mana nak mula. Setelah menjalankan sedikit rapor dengan klien maka klien bermotivasi untuk meneruskan perkongsiaannya.Klien aktif menceritakan kisahnya.


Menurut klien dia adalah anak kedua daripada 4 orang adik beradik...Keluarganya bermasalah kerana ayahnya tiada pekerjaan yang tetap manakala ibunya pula bekrja sebagai pembantu am rendah. Pendapatan yang tidak menentu memaksa klien dan kakaknya buat part time work di waktu cuti sekolah.


Kebanyakkan kos keperluan sekolah, klien beli dengan menggunakan sumber wang gaji yang diperlehi. Wang itu dibelinya kasut sekolah, baju sekolah dan beg sekolah,,,malah beg sekolah adiknya juga dibelikan. Kadang-kadang wang gajinya diberikan kepada ibunya buat perbelanjaan dapur.


Klien menitiskan air mata apabila menyatakan dia tidak berpuas ahti dengan sikap mak dan kakaknya. Ini kerana maknya sering menghiraukan dirinya dan sering memarahinya apabila berada di rumah. Ada sahaja tingklahlaku nya yang tidak disukai oleh maknya. Klien menyatakan dia sering membantu emaknya mengemas rumah dan memasak di dapaur kerana taju maknya oenat pergi bekerja...tetapi klien mersakan maknya tak menghargai apa yang telah dibuat...leteran demi leteran itulah balasan yang diterima.


Berbanding dengan kakanya yang telah habis sekolah, yang selalu tidak memabntu mak dan sering keluar rumah berjalan....sikitpun tidak dimarahi oleh mkanya. Klien akui kakaknya lebih cantik dan pandai daripadanya....tapi kakaknya malas dan tidak membantu kewangan keluarga. Gaji yang diperolehi disimpan sendiri...tidak membantu keluarga...Tapi maknya sedikitpun tak memarahinya.


Klien pernah berkata kepada maknya...kenapa layanan mak tidak sama seperti kakaknya...adakah kerana dia bodoh berbanding kakak?? tapi maknya tidak menjawab pertanyaannya. Berkali-kali klien menulis surat kepada maknya meluahkan perasaannya apa yang dirasai tentang sikap pilih kasih maknya...tetapi balasannya ialah maknya mengejek-ejek nya dan memaklumkan kepada kakaknya.


Klien berasa sedih tetapi tidak berdendam. kakaknya pernah memaklumkan kepadanya bahawa selepas habis belajar kakaknya kan meninggalkan keluarga ini dan tidak akan kembali. Manakala klien pula berazam walaupun sedih akan perbuatan maknya dia tetap akan menjaga maknya jika maknya sakit....


Sebagai ibu, kadang-kadang kita tidak menyedari perbuatan kita dinilai oleh anak-anak. anak-anak merasakan kita bersikap tidak adil dan pilih kasih terhadap anak-anak. Tunjukkanlah kasih sayang yang sama rata kepada anak-anak,.agar mereka tidak merasakan diri mereka diabaikan. Rasa 'low self esteem' terbentuk dalam diri anak-anak jika kasih sayang dari individu yang paling rapat dengannya mengabaikannya.

No comments:

Post a Comment