Monday, February 1, 2010

KISAH 8 : TIADA ILMU : DUNIA SENGSARA , AKHIRAT MERANA




Surah Al-Alaq adalah surah pertama diturunkan yang menyuruh manusia membaca............


Membaca bertujuan mendapat ilmu..dari tak tahu kepada tahu..apabla kita tahu sesuatu perkara kita akan bertindak dan melakukan sesuatu dengan cara yang betul dan akhirnya tidak mendatangkan musibah kepada kita.




Klien pada hari ini adalah klien yang datang secara sukarela ke dalam bilik kaunseling. Dari non verbal yang ditunjukkan aku merasakan dia dalam keadaan amat depression....


Setelah melakukan penerokaan...kesimpulan yang aku perolehi...betapa ruginya anak-anak remaja sekarang ni yang didedahkan dengan pelbagai unsur gejala negatif tetapi mereka sendiri tidak tahu kesannya kepada mereka. Budaya negatif ini bukan sahaja dilakukan dia seorang malah melalui dari klien saya ini ada sekumpulan pelajar yang melakukan aktiviti yang sama.




Bagi pelajar yang bernasib baik dan diberi kefahaman dan pengajaran dari kesilapan yang dibuat...akan mendapat celik akal dan lebih berhati-hati di masa akan datang.....tapi bagi pelajar yang lemah IQ, cetek pengetahuan, kurang bimbingan ibu bapa.....maka nasib sajalah yang menentukan hidup mereka..... Walaupun mereka telah melakukan kesilapan, mereka akan terus melakukan kesilapan yang seterusnya walaupun kaunselor cuba membimbing mereka melalui kaunseling individu dan kelompok. Sikap baran, ego, tiada asas agama yang kukuh menyukarkan mereka untuk berubah.....Walaupun mereka tahu perbuatan mereka akan mendapat susah didunia....bagi mereka itu tidak mengapa asalkan keinginan mazmumah dipenuhi...malah jika matipun tak ape mereka rela ....walaupun diberitahu perbuatan itu menjerumuskan mereka ke neraka.
Melalui pengalamanku, sikap remaja bukan melayu walaupun melakukan perkara yang bertentangan dengan nilai keluarga mereka....mereka tetap melakukan sesuatu yang tidak menyusahkan mereka di dunia dan nampaknya mereka lebih bijak untuk membuat sesuatu dan mendapat keuntungan dunia. Berbeza dengan pelajar melayu yang seakan-akan 'merapu' dan tiada arah tuju , tiada tujuan, tiada keuntungan dan sanggup melakukan sesuatu yang merugikan diri sendiri dan keluarga.Walaupun telah jelas tindakan yang mereka akan ambil mendatangkan banyak kerugian dari kebaikan tetapi kerana sikap mazmumah dan ego yang menebal itulah yang mereka pilih....Astagfirullahhal azim...


Ya Allah, ya tuhanku...sesungguhnya aku individu yang lemah, bantulah aku untuk membimbing pelajarku agar mereka bantulah diri mereka agar tidak terjerumus ke lembah yang hina....Amin.

No comments:

Post a Comment