Thursday, February 25, 2010

KISAH 11 :unfinished vs mazmumah


Hari ini seorang klien lelaki berusia awal 20an datang secara sukarela. Lelaki melayu yang agak pendiam ini banyak berfalsafah sepanjang perkongsian berjalan. Cara pertuturannya yang perlahan-perlahan dan berhati-hati seolah-oleh belaiu sedang berusaha mengingatkan semula peristiwa di zaman kanak-kanaknya. Klien kerap menyatakan bahawa apa yang diingini sering tak dapat..... tak ada maknanya dia ada atau tiada kerana ianta tidak memberi makna apa-apa kepada individu signifikan dengannya.

Klien merupakan anak bongsu daripada tujuh orang adik beradik dan dibesarkan dalam keluarga yang agak susah. Beliau kerap menceritakan keadaannya semasa kecil yang kurang mendapat perhatian daripada ibubapa dan kakak-kakaknya. Beliau mengharapakan dia mendapat perhatian daripada ahli keluarganya malangnya apabila kelahiran anak saudaranya semasa dia berusia 7 tahun telah mengubah perhatian ibubapanya kepada anak saudaranya itu. Beliau merasakan ibu dan bapanya lebih menyayangi cucunya daripada dirinya.

Klien juga keberatan untuk pulang ke kampung kerana tiada maknanya dia balik ke kampung kerana tiada siapa yang memberi perhatian kepadanya....setiap kali balik kampung , dia perhatikan ibubapanya sibuk melayan cucu manakala kakak-kakaknya sibuk menambah pendapatan dengan membuat kerja part time sehingga belaiu merasakan dirinya tiada makna bagi ahli keluarganya.

Sikap klien yang pendiam dan kurang berinteraksi dengan orang lain menyebabkan sukar orang lain mengetahui apa kehendaknya..klien pula kerap menyatakan dia perlukan orang lain mengambil berat tentangnya, bercakap dengannya ....tetapi dia sendiri sukar untuk memulakan sesuatu komunikasi.Klien juga mengatakan dia boleh bersabar setiap apa yang berlaku dan akan membawa sikap sabar itu hingga mati. Dan klien menyatakan dia tidak perlu ubah apa-apa sebab yakin dia tak akan berjaya. Tetapi pada masa yang sama klien sering 'meletup' (marah secara tiba-tiba) sekiranya ada sesuatu yang dia tidak selesa.

Semasa bersama kawan, klien merasakan keliru dengan dirinya....klien merasakan dia sentiasa berseorangan walaupun dikelilingi rakan...ini kerana sekiranya dia berada dalam kelompok rakan.....tiada seorang rakanpun yang bercakap dengannya..mereka hanya bercakap sesama sendiri dan seolah-olah dia tidak wujud disitu....

Situasi klien yang sering menceritakan zaman kanak-kanak yang tidak ceria dan sering menyalahkan ibubapa dan adik-beradik yang lain kerana tidak memberi perhatian kepadanya memberi suatu kepercayaan yang salah kepadanya bahawa dia tidak akan mendapat apa-apa kebahagian di masa depan.Peristiwa semasa kecil dan zaman remaja yang banyak unfinished memberi suatu pendaman perasaan kepada klien.Kepercayaan yang salah dan pendalaman unfinished dalam tempoh yang lama membentuk karakter klien dan mind set yang salah serta 'tiada expectation' dan tidak ceria. Bagi klien dia tidak perlu mengharapakan apa-apa kerana dia pasti apabila dia mengharapkan sesuatu pastinya perkara itu tidak akan dapat...

Banyak peritiwa zaman kanak-kanak dan remaja yang memberi kesan kepercayaan dan pegangan hidup seorang dewasa. Peristiwa unfinished semasa kanak-kanak dan remaja teruatama dikalangan individu yang rapat dengannya seperti ibu, bapa dan adik beradik memberi suatu pegangan dan kepercayaan kanak-kanak itu dan dipegang sehinggalah dewasa. Pengetahuan bawah sedar ini , tidak disedari oleh klien sekiranya klien tidak berusaha untuk memulihkan atau 'clearkan' perasaan, tanggapan yang tidak selesa itu.Sikap klien yang suka 'meletup' pada sesuatu yang dia tidak selesa menggambarkan pendalam yang unfinished tadi menyebabkan klien tidak bijak untuk menguruskan emosi dan meluahkan perasaanya secara berhikmah (dia selesa bercakap dan orang lain boleh terima apa yang disampaikan). orang

Sebagai seorang dewasa, kita perlu clearkan peristiwa unfinish zaman kanak-kanak dan remaja agar zaman dewasa lebih ceria. Jika ini tidak dilakukan ia akan menambahkan ciri-ciri mazmumah dalam diri. Memberi kemaafan dan menerima segala peristiwa yang lalu adalah rezeki kita dan menerima sesuatu peristiwa di sudut positif adalah cara yang terbaik. Sampai bilakah kita nak membawa peritiwa unfinished yang banyak mazmumah itu dalam hidup kita....sedangkan peristiwa itu sudah jauh meninggalkan usia kita dan kita semakin dewasa. Tinggalkanlah segala peristiwa di zaman kanak-kanak sebagai suatu mimpi dan teruskan hidup dengan lebih positif dalam dunia realiti. Semoga Allah SWT memberi kekuatan kepada kita. Amin.

No comments:

Post a Comment