Thursday, February 25, 2010

KISAH 14 : MAULIDURRASUL 1431 H


Sambutan maulidurrasul peringkat sekolah dijalankan hari ini. Seorang uztaz dari Darul Quran telah dijemput khas bagi menyampaikan ceramah pada pagi ini. Majlis dimulai dengan berselawat dan diperdengarkan bacaan Alquran oleh dua orang pelajar lelaki.


Nabi Muhammad SAW adalah ikutan dan idola umat Islam. Sebagai manusia kita perlukan role model untuk kita contohi. Melalui ajaran sunnah yang dipelajari memberi pengetahuan yang perlu diaplikasukan dalam kehidupan. Sememangnya kita telah jauh dengan amalan sunnah rasulullah.


Masih segar dalam ingatan saya. di awal 90 an, semasa saya masih baru setahun jagung mengajar....semasa permulaan belajar, semua murid akan berdoa memberi kefahaman ilmu. Doa itu diterjemahkan ke dalam bahsa melayu ...agar mudah difahami dan mesej yang disampaikan untuk pelajar berjaya diikuti. Semasa pelajar menulis, pelajar akan diperdengarkan alunan zikir Raihan seperti selawat nabi, asma ul husna dan subhanallah, alhamdulillah dan allhu akbar.

Sambil menulis pelajar berzikir....Masa ketiadaan gurupun begitu, ketua kelas akan memulakan zikrullah dan seterusnya diikuti oleh ahli kelas yang lain. Terasa tenangnya mengajar ketika zaman itu.


Kini masa dah berubah, dimana-mana sahaja kita didedahkan dengan alunan muzik yang kadang-kadang tiada nilai dan moral. Malah anak-anak sekolah berpendidikan agama juga menggunakan ipod disumbatkan ke telinga mendengar muzik sepanjang masa....Betullah teringat saya suatu hadis: Manusia akan lalai dengan hiburan-hiburan (musik) yang mengasyikkan.Hiburan sekarang terlampau banyak : TV astro, video, games, semuanya itu adalah alat teknologi yang banyak merosakkan mentaliti, emosional dan spiritualiti anak-anak.


Persekitaran yang tisak sihat, pemakan yang tidak mengikut sunnah juga menambahkan kekalutan kehidupan.Kismis, madu, kurma, air zam-zam adalah sumber kesihatan yang asli dan perlu dihidupan semula pemakanan sunnah ini.


MUHASABAH DIRI : IKUT SUNNAH NABI.


I. IBADAH

2. HABLUMINALLAH

3. HABLUMINANNAS

4. PEMAKANAN

5. PEKERJAAN

No comments:

Post a Comment