Monday, March 22, 2010

KISAH 16: SAYANG VS PERCAYA


Klien pada kali ini agak pemalu dan berat untuk share isu yang nak dikongsikan. Non verbal klien yang gelisah dan tertutup terbukti bahawa klien agak sukar untuk menceritakan kisahnya. Suaranya agak perlahan dan begitu berhati-hati menyatakan dia rasa tertekan dengan kawan istimewanya. Klien merasakan diri temann yang dikenali sejak 3 tahun telah berubah sikap sejak dia memasuki menara gading semeter yang lalu.
Lebih tertekan apabila klien mendapati temannya berchatting dengan rakan perempuan di dalam face book. Klien juga sering memaksa temannya menurut kehendaknya seperti memberi password facebook dan klien juga mangaku dia agak mengongkong temannya...Dia rasakan sikap control temannya itu tidak salah ...sebab dia amat sayang temannya itu...Klien juga sering memaksa temannya menghubunginya dan permintaannya dituruti...tetapi setiap kali berbual ada saja isu yang menyebabkan mereka berselisih faham....klien marah, geram, bosan tetapi sayang dan sukar melupakan temannya...inilah luahan emosi klien.

Sebagai manusia kita tidak dapat lari dari merasa sayang yang disayangi...tetapi kadang-kadang kerana terlalu ikutkan hati kita berasa risau dan tidak percaya tindak tanduk teman yang disayangi. Setiap pergerakan teman yang disayangi ingin kita kawal dan pastikan tiada orang lain yang menganggu kesetiaan dia kepada kita. Sampai bilakah kita mampu mengawal orang yang kita sayangi......Sayang dan percaya adalah satu kombinasi perasaan yang melegakan kita dalam suatu perhubungan. Sekiranya ada sayang dan saling percaya mempercayai tiadalah unsur control dan kawalan ini berlaku. Ruang yang diberi oleh teman diguna dengan sebaik-baiknya tanpa ada tipu muslihat.

No comments:

Post a Comment